آياهمه نيروگاه هاي واگذار شده به بخش خصوصي كادر خبره و كاربلدي دارند

ديزل ژنراتور|قيمت ديزل ژنراتور|ديزل ژنراتور ولوو

آياهمه نيروگاه هاي واگذار شده به بخش خصوصي كادر خبره و كاربلدي دارند

۵ بازديد

به گزارش برق نيوز،هوشنگ فلاحتيان در مصاحبه اي اختصاصي با اشاره به اينكه صنعت برق ۳۰ هزار ميليارد تومان بدهي دارد ، افزود: از اين ۱۰ هزار ميليارد تومان ، بيش از ۶ هزار ميليارد تومان آن اوراق مشاركت و بدهي وام هاي گرفته شده براي ساخت نيروگاه ها بوده است كه پرداخت مي شود و بخش ديگر از طريق تحويل اسناد خزانه اسلامي به طلبكاران و بخشي نيز به صورت نقدي تسويه خواهد شد.

وي افزود : دولت كمك قابل توجهي به صنعت برق كرد و ساز و كاري را براي پرداخت ديون صنعت برق ناشي از واگذاري نيروگاه ها به بخش خصوصي را در طول يك ماه پيش پذيرفت.

فلاحتيان درباره خصوصي سازي هاي اصل ۴۴ قانون اساسي گفت: اصل ۴۴ مجموعه اي از مواد قانوني مختلف است كه از يك طرف تاكيد مي كند بخش توليد و توزيع برق به مردم واگذار شود و از طرف ديگر تاكيد شده است كه نرخ برق و حامل هاي انرژي بايد تا پايان برنامه پنجم به قيمت واقعي برسد.

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با تاكيد بر اينكه اين دو با هم كاركرد دارند ، افزود: يعني وقتي نيروگاهي خصوصي شد ديگر نمي شود برق را به قيمت تكليفي فروخت و اگر چنين شد بايد مابه التفاوت قيمت تكليفي و قيمت تمام شده در وجه شركت هاي برق پرداخت شود.

فلاحتيان ادامه داد: قانونگذار نيز در حمايت از صنعت برق در قانون برنامه پنجم و ساير قوانين تاكيد كرده است مابه التفاوت قيمت تمام شده و تكليفي طبق رديف خاصي بايد در بودجه شركت هاي برق ديده شود و اين رقم بايد در طول سه ماه به اين شركت ها پرداخت شود.

وي با اشاره به اينكه بخشي از بدهي صنعت برق پرداخت نكردن مابه التفاوت قيمت تمام شده و قيمت تكليفي است ، گفت: اين موضوع از زماني كه قيمت نفت كاهش يافته و شرايط اقتصادي كشور دشوارتر شده ، مشهود است.

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي افزود: دولت تلاش زيادي براي اصلاح تعرفه هاي برق كرده است كه تا حدي اين تعرفه ها اصلاح شد و بخشي از بدهي ناشي از نپرداختن مابه التفاوت ها نيز از طريق اسناد خزانه اسلامي پرداخت خواهد شد.

فلاحتيان گفت: به اين ترتيب بخش عمده اي از بدهي وزارت نيرو به شبكه بانكي كشور تسويه و از عهده شركت توانير و شركت مادرتخصصي برق حرارتي خارج شد و زمينه بيشتر براي تعامل با شبكه بانكي فراهم گشت.

وي افزود: در طول سال هاي گذشته با اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي تعداد قابل توجهي از نيروگاه ها در قالب رد ديون به بانك ها و ساير نهادها يا از طريق مزايده عمومي و شيوه هاي معاملاتي ديگر به بخش خصوصي و غير دولتي منتقل شد.

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اشاره به اينكه بيش از ۵۵ درصد انرژي برق كشور از طريق نيروگاه هاي خصوصي توليد و تحويل شبكه سراسري كشور مي شود ، گفت : در نيروگاه هاي واگذاري شده در دولت قبل ، بدهي هاي ناشي از فروش اوراق مشاركت يا وام هايي كه براي ساخت نيروگاه دريافت شده بود به خريداران منتقل نشد كه با پيگيري وزارت نيرو در دو سال اخير موفق شديم اين بدهي را به دولت منتقل كنيم.

فلاحتيان افزود: برغم وگذاري نيروگاه ها به بخش خصوصي ،مسئوليت وزارت نيرو بر فرآيند توليد و انتقال و توزيع برق همچنان پابرجاست.

وي گفت: برغم واگذاري ها وزارت نيرو بر عملكرد نيروگاه هاي خصوصي نظارت كامل دارد ، گرچه خريداران نيروگاه ها شركت هاي خصوصي جديد تأسيس كردند كه ما تلاش مي كنيم فناوري لازم را براي كاهش ريسك نيروگاه هاي واگذار شده به اين شركت ها منتقل كنيم.

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي افزود: امسال ركورد بي سابقه اي در آمادگي نيروگاه ها به ثبت رسيده است كه نشان مي دهد آمادگي ۱۰۰ درصد نيروگاه ها در زمان پيك مصرف در طول ۳۷ سال قبل بي سابقه بوده است.

فلاحتيان در پايان تاكيد كرد: همه نيروگاه هاي واگذار شده بخش خصوصي كادر خبره و كاربلدي داشتند كه همزمان با واگذاري نيروگاه ، نيروهاي انساني آن نيز به بخش خصوصي منتقل شدند كه اين موضوع ريسك را به حداقل مي رساند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.